Του Θεοδωρου Γρηγοριαδη*
Πέρασε ο καιρός που μια Δημόσια Βιβλιοθήκη δάνειζε αποκλειστικά βιβλία. Στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών, με είκοσι χιλιάδες συνδρομητές, μεταστεγασμένη σε καινούργιο 5ώροφο κτίριο, λειτουργεί αίθουσα πληροφορικής και φωτογραφικών αρχείων της πόλης, γκαλερί, ενώ η κινητή μονάδα επισκέπτεται απομακρυσμένα σχολεία. Ο δικτυακός τόπος της βιβλιοθήκης ανανεώνεται τακτικά με παρουσιάσεις βιβλίων ξένης, ελληνικής και νεανικής λογοτεχνίας και πολιτιστικές ειδήσεις απ’ όλον τον κόσμο. Τα «λογοτεχνικά σεμινάρια» ξεκίνησαν το 1999 για μια τριετία και ξανάρχισαν το 2007. Στον φετινό, τέταρτο κύκλο, των λογοτεχνικών σεμιναρίων, «Μυθιστόρημα: δημιουργικές αναγνώσεις», διαβάσαμε μερικά από τα πιο πρόσφατα μυθιστορήματα των τελευταίων χρόνων με βασικό κριτήριο τη λογοτεχνική τους εμβέλεια. Φροντίσαμε να εκπροσωπούν διαφορετικές χώρες (Γαλλία, Αγγλία, Τουρκία, Αίγυπτο, Ιρλανδία, Ιταλία) και να είναι μυθιστορήματα που είτε διαπραγματεύονται θέματα της ιστορίας του 20ού αιώνα («Ξενοδοχείο Lutetia», «Μέγαρο Γιακουμπιάν», «Εξιλέωση») είτε να συνδιαλέγονται σύγχρονα κοινωνικά θέματα («Η Συγκέντρωση», «Ευτυχία», «Με τις χειρότερες προθέσεις», «Πέρα από το μαύρο»).
Στον τέταρτο κύκλο επικεντρωθήκαμε κυρίως στο ίδιο το μυθιστόρημα, με έμφαση στην αφήγηση, τους χαρακτήρες, την ιστορία, την πλοκή, το πώς ο συγγραφέας παρεμβαίνει και πόσο αποκρύπτεται. Ηταν μια «δημιουργική ανάγνωση» που η διαφορά της από τις ολιγομελείς «ομάδες ανάγνωσης» έγκειται στο γεγονός ότι το σεμινάριο ήταν ανοιχτό σε όλους, το βιβλίο επέλεγε ο συντονιστής, δεν υποχρεούνταν κανείς να το διαβάσει από πριν, αλλά όποιος το διάβαζε παρέμβαινε στη συζήτηση. Σκοπός μας ήταν να γνωρίσει το κοινό «ολόκληρο το μυθιστόρημα σε μια ώρα», να μπορεί να το ξαναδιηγηθεί ή να το διαβάσει αργότερα με το δικό του τρόπο.
Κάθε μήνα, στην ωριαία παρουσίαση, το μισό τουλάχιστον χρόνο κάλυπτε το διάβασμα αποσπασμάτων που δένονταν με ενδιάμεσες περιλήψεις, μια ανάγνωση που ανακλούσε τη φωνή του συγγραφέα - μακριά από τα θεατρικά διαβάσματα ηθοποιών σε λογοτεχνικές παρουσιάσεις. Ετσι οι αναγνώστες οικειοποιούνταν ένα κείμενο και κατέληγαν ακόμη και σε αξιολογήσεις.
Η «Εξιλέωση» ήταν η πιο δυνατή λογοτεχνικά βραδιά, η «Ευτυχία» του Λιβανελί η πιο συγκινητική λόγω του θέματος της κακοποίησης των κοριτσιών. Το κοινό γύρω στα 50-70 άτομα, ηλικίας άνω των 25, περισσότερες οι γυναίκες. Ολόκληρες οι εισηγήσεις βρίσκονται αναρτημένες στο www.serrelib.gr. Συμπληρωματικά, στην Κινηματογραφική Λέσχη, παιζόταν και μια ταινία στηριγμένη σε λογοτεχνικό βιβλίο κι εδώ το Οσκαρ πήγε στο Namesake της Τζούμπα Λαχίρι.
* Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης είναι συγγραφέας.
Πέρασε ο καιρός που μια Δημόσια Βιβλιοθήκη δάνειζε αποκλειστικά βιβλία. Στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών, με είκοσι χιλιάδες συνδρομητές, μεταστεγασμένη σε καινούργιο 5ώροφο κτίριο, λειτουργεί αίθουσα πληροφορικής και φωτογραφικών αρχείων της πόλης, γκαλερί, ενώ η κινητή μονάδα επισκέπτεται απομακρυσμένα σχολεία. Ο δικτυακός τόπος της βιβλιοθήκης ανανεώνεται τακτικά με παρουσιάσεις βιβλίων ξένης, ελληνικής και νεανικής λογοτεχνίας και πολιτιστικές ειδήσεις απ’ όλον τον κόσμο. Τα «λογοτεχνικά σεμινάρια» ξεκίνησαν το 1999 για μια τριετία και ξανάρχισαν το 2007. Στον φετινό, τέταρτο κύκλο, των λογοτεχνικών σεμιναρίων, «Μυθιστόρημα: δημιουργικές αναγνώσεις», διαβάσαμε μερικά από τα πιο πρόσφατα μυθιστορήματα των τελευταίων χρόνων με βασικό κριτήριο τη λογοτεχνική τους εμβέλεια. Φροντίσαμε να εκπροσωπούν διαφορετικές χώρες (Γαλλία, Αγγλία, Τουρκία, Αίγυπτο, Ιρλανδία, Ιταλία) και να είναι μυθιστορήματα που είτε διαπραγματεύονται θέματα της ιστορίας του 20ού αιώνα («Ξενοδοχείο Lutetia», «Μέγαρο Γιακουμπιάν», «Εξιλέωση») είτε να συνδιαλέγονται σύγχρονα κοινωνικά θέματα («Η Συγκέντρωση», «Ευτυχία», «Με τις χειρότερες προθέσεις», «Πέρα από το μαύρο»).
Στον τέταρτο κύκλο επικεντρωθήκαμε κυρίως στο ίδιο το μυθιστόρημα, με έμφαση στην αφήγηση, τους χαρακτήρες, την ιστορία, την πλοκή, το πώς ο συγγραφέας παρεμβαίνει και πόσο αποκρύπτεται. Ηταν μια «δημιουργική ανάγνωση» που η διαφορά της από τις ολιγομελείς «ομάδες ανάγνωσης» έγκειται στο γεγονός ότι το σεμινάριο ήταν ανοιχτό σε όλους, το βιβλίο επέλεγε ο συντονιστής, δεν υποχρεούνταν κανείς να το διαβάσει από πριν, αλλά όποιος το διάβαζε παρέμβαινε στη συζήτηση. Σκοπός μας ήταν να γνωρίσει το κοινό «ολόκληρο το μυθιστόρημα σε μια ώρα», να μπορεί να το ξαναδιηγηθεί ή να το διαβάσει αργότερα με το δικό του τρόπο.
Κάθε μήνα, στην ωριαία παρουσίαση, το μισό τουλάχιστον χρόνο κάλυπτε το διάβασμα αποσπασμάτων που δένονταν με ενδιάμεσες περιλήψεις, μια ανάγνωση που ανακλούσε τη φωνή του συγγραφέα - μακριά από τα θεατρικά διαβάσματα ηθοποιών σε λογοτεχνικές παρουσιάσεις. Ετσι οι αναγνώστες οικειοποιούνταν ένα κείμενο και κατέληγαν ακόμη και σε αξιολογήσεις.
Η «Εξιλέωση» ήταν η πιο δυνατή λογοτεχνικά βραδιά, η «Ευτυχία» του Λιβανελί η πιο συγκινητική λόγω του θέματος της κακοποίησης των κοριτσιών. Το κοινό γύρω στα 50-70 άτομα, ηλικίας άνω των 25, περισσότερες οι γυναίκες. Ολόκληρες οι εισηγήσεις βρίσκονται αναρτημένες στο www.serrelib.gr. Συμπληρωματικά, στην Κινηματογραφική Λέσχη, παιζόταν και μια ταινία στηριγμένη σε λογοτεχνικό βιβλίο κι εδώ το Οσκαρ πήγε στο Namesake της Τζούμπα Λαχίρι.
* Ο Θεόδωρος Γρηγοριάδης είναι συγγραφέας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου